Mijnheer mediation

Wat is belangrijker: het logo of de naam?

Geplaatst op

Er is veel discussie geweest in het verleden over wat belangrijker is: bedrijfslogo versus naam. Om deze strijd te beslechten, moeten we kijken naar hoe elk van beiden invloed heeft op een merk. Laten we, voordat we deze twee bekijken, een logo en een naam, eens kijken hoe gebruikers of klanten zich gedragen bij interactie met beide elementen. Wanneer je bijvoorbeeld een merk of bedrijf wilt communiceren aan je vriend of een klant, noem je dan de bedrijfsnaam of het logo? Stuur je hen het logo of de naam? Uiteraard deel je de naam. Mensen gebruiken de bedrijfsnaam als ze het over een bedrijfsorganisatie hebben. Deze zelfde logica gaat overigens op voor een merknaam, die je overigens apart moet registeren. Dat kun je gemakkelijk doen via: https://www.intellectueeleigendom.be

Naam of logo?

Stel je hebt een lievelingsmerk waarvan je jaren geleden de producten gebruikte en het zou van de markt verdwijnen om jaren later weer terug te komen. Als je het dan weer zou zien, herinner je je dan eerst de naam of het logo? De naam natuurlijk!

Hoewel de naam misschien belangrijker lijkt dan het logo, gaan deze twee elementen hand in hand bij het branding van je bedrijf. Waarschijnlijk komt het een na het ander, en maakt het een deel uit van het andere. Een logo is een onderdeel van je merknaam. En het logo komt na de merknaam. Het is bijzonder belangrijk deze twee te laten registreren. Op deze manier kan de concurrent er niet mee aan de haal gaan. En dat is bijzonder prettig!

Waarom zijn de merknaam en logo belangrijk? 

Een merknaam en een logo zijn erg belangrijk omdat ze: visualisatie, controle, levensduur en prioritering mogelijk maken. Dit laatste omdat zowel het logo als de naam belangrijke elementen van branding zijn. Branding is het creëren van een sterke, positieve perceptie van je bedrijf, producten, of diensten in de hoofden van je klanten. Het combineert elementen zoals design, mission statement, naam, logo, en een consistent thema in marketing communicatie. Branding helpt bedrijven zich van concurrenten te onderscheiden en klanten aan zich te binden. 

Een merknaam maakt visualisatie mogelijk

Een merknaam of de naam van je bedrijf maakt visualisatie mogelijk. Zie het zo: van welk parfum of zeep houdt je vrouw en zweert ze erbij? Hoe beveelt ze dat parfum of die zeep bij haar vrienden en kennissen aan? Noemt ze de naam of het logo? Als je man een bepaald drankje of misschien een restaurant aanbeveelt, noemt hij dan de naam of het logo? Het gaat hier dus vooral om de naam.

Wanneer je een bedrijf, product of dienst aanbeveelt, is de merknaam wat direct in je gedachten opkomt. Afhankelijk van het bedrijf of merk waar je aan denkt, is het waarschijnlijk dat je een afbeelding of logo ziet, maar wat je helpt om dat bedrijf te visualiseren is de merknaam. De geest van mensen zal een beeld oproepen, of het nu van een logo of een product is, maar dat gebeurt via de naam. Dus, een merknaam is van cruciaal belang, daarna een logo, omdat het mogelijk maakt de visualisatie van een merk, bedrijf, product, of dienst. 

Hoe worden merken gebouwd? 

Merken worden niet gebouwd door bedrijfseigenaren of marketeers; ze worden gebouwd door de klanten. Daarom wordt vaak gezegd dat klanten je merk bezitten en jij als bedrijfseigenaar je merk niet bezit. Wanneer een merk veel bewonderaars, pleitbezorgers, ambassadeurs of evangelisten heeft, wordt het een sterk merk. Mensen gebruiken merknamen wanneer ze een bedrijf aan andere mensen willen aanbevelen. Ze gebruiken de naam Nike en niet het Nike-logo wanneer ze het merk aan hun vrienden willen aanbevelen. 

Gerelateerde berichten

Over ons

Het is makkelijk om in contact te komen met ons. Stuur E-mail naar info @ domein.nl.

Contactgegevens

Via info @ domein.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden