Geplaatst op
Er worden in de huidige wereld nog al wel eens rechtszaken aangespannen tegen van alles en nog wat. Zelfs als het gaat om milieugerelateerde producten. Zo is er in 2017 eens een rechtszaak aangespannen in Amerika tegen de Walmart. De welbekende supermarkt. Het ging erom dat de supermarkt producten verkocht met labels als “biodegradable” en “compostable”, terwijl die woorden niet op het etiket hadden mogen staan. Op die rechtszaak wordt dieper ingegaan in deze tekst.
Wat is compostable packaging?
Eerst even het volgende. Wat is compostable packaging eigenlijk? Compostable packaging houdt in dat het verpakkingsmateriaal afgebroken kan worden tot compost in de juiste omstandigheden. Compostable packaging is dus veel milieuvriendelijker dan bijvoorbeeld plastic. Voor het maken van compostable packaging is ook veel minder CO2 nodig. Compostable packaging lijkt op biologisch afbreekbaar verpakkingsmateriaal, maar is niet volledig hetzelfde. Bij biologisch afbreekbare producten kunnen eventueel nog wat gifstoffen vrijkomen en bij compostable packaging is dit niet het geval. Verder worden biologisch afbreekbare producten niet omgezet in compost. Ze breken echt volledig af.
De rechtszaak over de term compostable
Dan nu de rechtszaak. De term “compostable” had volgens de aanklagers niet gebruikt mogen worden op de etiketten omdat het niet volledig aan de normen voldeed om zo genoemd te mogen worden. Verder is het volgens de wet in Californië verboden om een product biologisch afbreekbaar te noemen. De term is volledig verboden omdat klanten zo misleid worden en denken dat het plastic volledig zal vergaan op de stortplaats. De realiteit laat echter zien dat bijna geen van die producten daadwerkelijk worden afgebroken. De aanklagers wonnen de rechtszaak en Walmart heeft de etiketten aangepast.
Meerdere rechtszaken in Amerika
Dit is niet de enige rechtszaak die is aangespannen tegen deze 2 woorden op etiketten in Amerika. In 2013 zijn 6 andere bedrijven aangeklaagd voor hetzelfde vergrijp. Californië is als eerste begonnen om hier wetten en regels voor op te stellen, maar andere staten volgen snel. Verwacht wordt dan ook dat de hoeveelheid rechtszaken over dit onderwerp flink zal gaan toenemen in Amerika.
In Amerika moet je dus serieus oppassen met de woorden die je op de labels van producten zet. Anders kom je zo in een rechtszaak terecht.