Geplaatst op
Ontdek hier hoe advocaten en notarissen kunnen profiteren van het gebruik van CRM-software met geïntegreerd cliëntenbeheer.
De markt voor bedrijfssoftware is zeer divers en gedifferentieerd. Op deze manier kan voor bedrijven in elke sector een passende softwareoplossing worden gevonden. Dat geldt ook voor advocaten. In het volgende willen we enkele belangrijke functies van CRM-software voor advocaten nader bekijken.
Het belang van CRM
Eerst moeten we de afkorting van CRM definiëren. De drie letters CRM zijn de afkorting van Customer Relationship Management; klantrelatiebeheer of klantenservice. Dit verwijst naar de centrale oriëntatie van een bedrijf op de eigen klanten. Aan de andere kant gaat dit ook gepaard met het systematisch inrichten van alle klantrelatieprocessen. Dit is mogelijk met behulp van CRM-software. Het stelt bedrijven in staat om alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen. Deze kunnen vervolgens verder worden geoptimaliseerd aan de softwarekant. Tegelijkertijd dient het systeem als een soort digitale database voor alle klantinformatie. Bij elk extra klantcontact wordt de contactgeschiedenis in veel moderne systemen automatisch bijgewerkt. Zo hebben bedrijven altijd een overzicht van alle belangrijke klantgegevens en zijn ze altijd up-to-date.
CRM-software voor verschillende industrieën
De vereisten voor een CRM-systeem verschillen van bedrijf tot bedrijf. Een factor die van invloed is op het behoefteprofiel van het bedrijf is de eigen bedrijfsgrootte. Daarnaast speelt ook de aansluiting bij de industrie een doorslaggevende rol. Elke branche kenmerkt zich uiteindelijk door zijn eigen processen, die door een geschikte CRM-software in kaart moeten worden gebracht. Tal van CRM-aanbieders hebben zich specifiek aangepast aan de eisen van bepaalde industrieën. Deze aanbieders beschikken over de nodige knowhow en expertise om CRM-projecten succesvol uit te voeren in bedrijven in de betreffende branche. Bovendien zijn de systemen van deze aanbieders meestal standaard ontworpen om te voldoen aan de belangrijkste branchespecifieke eisen.
De juiste software voor advocaten
Hieronder willen we kijken naar software voor advocaten en laten zien welke eigenschappen het kan hebben. Dit is echter slechts een overzicht, zodat er geen aanspraak wordt gemaakt op volledigheid. Elk advocatenkantoor heeft ook zijn eigen individuele vereisten, waarmee rekening moet worden gehouden bij het zoeken naar een geschikt CRM-systeem van bijvoorbeeld Gripp.
Klantenbeheer
Cliëntbeheer is een van de centrale functies van CRM-software voor advocaten en notarissen. Het fungeert als een digitaal klantendossier en stelt advocatenkantoren in staat om alle informatie over een cliënt op te slaan in een centraal, digitaal dossier. Alle belangrijke details kunnen daarom op elk moment worden bekeken.
DMS-interface
Via een interface naar een document management systeem (DMS) kunnen alle documenten ook direct in het bestand worden weergegeven. Dit betekent dat alle belangrijke documenten zoals contracten en facturen altijd bij de hand zijn.
Privacy
Elke branche heeft zijn eigen vereisten voor gegevensbescherming. In principe geldt echter het volgende: Zodra een bedrijf omgaat met zeer gevoelige, persoonsgegevens, is het belangrijk om deze te beschermen. In het geval van advocaten en notarissen is dit het geval. Branchespecifieke bedrijfssoftware heeft meestal al belangrijke functies in de standaard om het voor advocatenkantoren gemakkelijker te maken om gegevens te verwerken in overeenstemming met de voorschriften voor gegevensbescherming. Er wordt bijvoorbeeld ook gebruik gemaakt van rolgebaseerde rechtentoewijzing.
Het vinden van de juiste CRM-software
Voor veel bedrijven is de zoektocht naar een geschikt systeem niet eenvoudig vanwege de grote verscheidenheid op de markt. Om het CRM-project tot een succes te maken, moeten bedrijven zich echter in ieder geval intensief bezighouden met hun eigen processen en op basis waarvan zij een eisenspecificatie opstellen, die vervolgens als basis dient voor de besluitvorming.